Carrers plens d’encant.

6_BOLIVIA (70)El colonialisme de Potosí està present per tot el centre històric. Molts carrers amb edificis rellevants, amb les típiques cornises, galeries de fusta, columnes de decoració, reixes forjades protectores de les finestres, portals de fusta, … Les vivendes de colors diferents, entre esglésies i cases senyorials amb el “Cerro” que les cobreix a les seves espatlles. Tenint en compte el valor històric de la ciutat, la duresa de la mina, i els carrers plens d’encant, per mi Potosí és una de les ciutats colonials amb més caràcter.6_BOLIVIA (32) Amb uns monastirs i amb una estrella especial de la ciutat, “La Casa de la Moneda”, com a grans atractius històrics i turístics. Aquesta darrera ensenya a tot visitant la història de la ciutat lligada amb l’explotació minera i a la conseqüent producció de plata. Una visita obligada per tot turista amb ganes d’aprendre un pelet més d’aquest “Cerro de la muerte”. Un lloc perfecte, tot i la seva extrema alçada de 3.900 metres (segons algunes fonts, la segona ciutat més alta del món després de “El Alto”de la Paz), per jugar amb els nens mentres passen els dos dies de bloqueig de les carreteres.20131107-082853.jpg Unes vagues i “piquets” típics de Bolívia. Una forma normal de reclamar drets o voluntats de cada un dels pobles i zones d’aquest país. Aquest cop ens enganxa a Potosí, amb un sol brillant i uns carrers completament buits de vehicles, perfectes per un passeig tranquil i agradable o per jugar a “pilla-pilla”, mocador o l’aranya (per cert, ens falten idees per jocs actius ara que ho veig…). 6_BOLIVIA (117)Parlem amb alguns dels membres dels piquets i aconseguim tenir els 6 punts reivindicatius més importants:
– Construcció de la planta de ciment que fa tants anys que reclamen.
– Reutilització d’una planta metal·lúrgica en desús.
– Renovació de les carreteres.
– Abandonament de l’explotació minera de la part superior del “Cerro” per evitar possibles desprendiments interns.
– Creació de la fàbrica de liti que aconseguiran a l’explotar part del salar d’Uyuni (segons un acord entre Samsung i el govern Bolivià).
– Renovació de l’aeroport.
Tot un seguit de reclamacions entre les quals no existeix la reivindicació a una normativa de seguretat laboral pels miners.6_BOLIVIA (102) Segurament pel desconeixement, o portats per la inèrcia dels segles i segles de treballs durs sense protecció. Sigui com sigui, els mateixos treballadors o habitants de la ciutat, sembla com si acabessin concebent com a normal l’altíssima taxa de sinistralitat d’aquestes explotacions, i arriscant la seva vida per guanyar una mica més de diners que el que podrien guanyar fora del cerro sense perillositat. Ignorants potser sobre els baixíssims índex de mortalitat de mines com la de Súria (i per molts anys), assumint amb una aparent normal resignació els alts accidents mortals, així com la curta esperança de vida dels treballadors (al voltant de 40 anys).6_BOLIVIA (119) Una bona tria de punts claus en la protesta, temes d’inversió importants que entrebanquen novament el dolç pas d’Evo Morales en la presidència del seu país. Tot amb una forma de protestar típica del poble bolivià i que anul·la per complert l’activitat comercial del poble. Complert, vol dir complert.6_BOLIVIA (115) Fins a les 18:00 h no hi ha pràcticament res obert i per les carreteres només hi passen que vianants, entre ells el Bernat i l’Abril en joc desenfrenat. Un poble amb gent novament molt agradable, amb alguna excepció evidentment (com la jefa del nostre hotel que podria guanyar la competició a l’anti-marketing de l’any, que ja és dir viatjant pel sud-est asiàtic i sud-amèrica).

Els comentaris estan tancats.